بررسی بداههپردازی درموسیقی ایرانی براساس پدیدهشناسی استعلایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
بداههپردازی، اجرایی در «لحظه» است که حداقل در قرن اخیر شیوهی آفرینش غالب در اجراهای موسیقی ایرانی بوده است. تعاریف متعدد از بداههپردازی مجالی برای مفهومپردازی آن به روش علمی میسر نساخته است. هدف از این پژوهش رسیدن به تعریفی یکدست از فرایند بداههپردازی با تکیه بر روش پدیدهشناسی است. پدیدهشناسی استعلایی، در مقام روششناسی پژوهش، توصیف دقیقی از مراحلی که بداههپرداز از ابتدا تا انتها طی میکند تا به خلق یک اثر موسیقایی ختم شود، مهیا میسازد. در این پژوهش «ردیف» بهعنوان الگوی مرسوم در موسیقی کلاسیک ایرانی مورد توجه است. ابتدا باور طیف سنتگرا بهمثابهی رویکردی که در پدیدهشناسی از آن با عنوان رویکرد طبیعی یاد میشود، در نظر گرفته شد. سپس با به تعلیق درآوردن این رویکرد، راه را برای تطبیق سایر مراحل پدیدهشناسی با بداههپردازی هموار ساختیم. در نتیجهی این تطبیق بستری فراهم شد تا بداههپردازی بهصورتی روشمند، مورد تحلیل قرار گیرد. از یافتههای این تحقیق میتوان گفت رسیدن به ذات ردیف ـ که فواصل مُدها، روند ملودی و ریتم را شامل میشود ـ نفش تخیّل را در آگاهی بداههپرداز برجسته کرده و به تبع آن اجرایی آزادانه با تکیه بر خلاقیت هرچه بیشتر او رقم میخورد. این پژوهش به شیوهی کیفی و با تکیه بر منابع کتابخانهای تدوین گردیده است.
منابع مشابه
روانشناسی استعلایی کانت
در نقد عقل محض، مخصوصاً در استنتاج استعلایی، آرای خاصی دربارۀ قوای نفس و کارکردهای آنها ارائه شده است. وجود عناصر و روش خاص روانشناسی در نقد اول برخی از متخصصان کانت را به بحث از روانشناسی استعلایی و اعتبار و اهمیت آن رهنمون گشته است. روانشناسی استعلایی نقد نه اصالت روانشناسی است و نه ظاهراً روانشناسی عقلی و منطق کاربردی. روانشناسی استعلایی به بحث از عناصر و مؤلفههای پیشینی شناخت که ریشه د...
متن کاملتحلیل استعلایی هفت پیکر
در این مقاله بر اساس نظریه دریافت (reception theory) هفت پیکر نظامی تحلیل شده است. زمینة این دریافت تلفیق اسطوره و عرفان است که در زبانی رمزی شکل گرفته است. ویژگی آن برداشت استعلایی متن است که در فرایند تعامل میان خواننده و متن شکل گرفته و محتوای آن آگاهی قابل ادراک و شهود متن است که به وسیلة خواننده دریافت شده و از آن به نگاه مقدس نظامی به هستی تعبیر شده است. هفت پیکر نظامی به عنوان یک پدیدة ...
متن کاملکارکردهای من استعلایی کانت
من استعلایی کانت سوژۀ نهایی مطلقی است که بنیاد منطقی معرفت و تجربه را تشکیل میدهد. من استعلایی امری کاملاً سوبژکتیو است که در مقام ضروریترین و بنیادیترین رکن معرفتشناسی کانت هر گونه حکم، شهود و تصور، تألیف، مقوله و در یک کلام هرگونه معرفت و تجربه را به نحو پیشین همراهی میکند. یکی از مسائل بسیار اساسی و مهم دربارۀ من استعلایی، کارکردهای آن در معرفتشناسی کانت است. این مقاله چهار...
متن کاملدیالکتیک استعلایی و هستیشناسی صدرایی
در این مقاله نویسنده سعی دارد تا مطالعهای تطبیقی را دربارۀ قابلیتهای دو نظام فلسفیِ آسیایی و اروپایی در باب موضوعی خاص – یعنی قوۀ عقل – ارائه دهد، و از این طریق تأملی بر امکان گفتوگو میان سنتهای فلسفیای داشته باشد که تا به امروز پیشینهای سخت و تسلیمنشدنی در این باره داشتهاند. اگرچه پس از عصر روشنگری و با فیزیک نیوتنی و در فلسفۀ نقادی کانت، وحدت و کمال فاهمه توسط عقل فراهم می-شود، عملاً بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 23 شماره 4
صفحات 67- 74
تاریخ انتشار 2018-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023